پرستار امروز

بانک و مرجع مقالات فارسی

اختلالات فراگیر رشد- اوتیسم
ساعت ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱٢ 

اختلالات فراگیر رشد- اوتیسم

otism

 

مقدمه

اختلالات فراگیر رشد (PDDS) به طیف بیماری‌های اوتیسم(ASDS) اشاره دارد. در این دسته 5گروه بیماری قرار دارد: اوتیسم، اختلال آسپرگر، بیماری رِت، اختلال فروپاشیدگی کودکی و اختلالات فراگیر رشد می‌باشد.

خصوصیت اصلی PDDS نابهنجاری و تکامل اجتماعی غیر طبیعی است که اغلب اوقات تکامل حرکتی و شناختی نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

افراد با ASDS در بسیاری از زمینه‌ها ممکن است بسیار کارآمد باشند اما تجربه نشان دهنده آن است که این افراد دارای یک نیاز شدید برای انجام کارهای روزمره، فقدان انعطاف‌پذیری، ‌عدم توانایی در خواندن علایم اجتماعی و گفتار غیر عادی می‌باشد. استفاده از لغت "طیف" در بعضی موارد دلالت دارد بر سطح ناتوانی و آسیب، که می‌تواند متغیر باشد.

زمانی به نظر می‌رسید که افراد با ASDS در مقابل مداخله مقاومت می‌کردند اما امروزه ما می‌دانیم که درمان چند جانبه و چند بعدی زودهنگام، پیش‌آگهی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. علاوه بر کودک خانواده هم به حمایت نیاز دارد و روانپزشک‌ها بر اساس سیستم درمانی عمل می‌کنند که خدمات مورد نیاز را برای کودک و خانواده‌اش تأمین می‌کند.

جهت مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه فرمایید


اصول اساسی

از توصیف ابتدایی اوتیسم به وسیله لئو کانو در سال1943؛ مطالعه وسیعی برای پی بردن به علل  به‌وجود آورنده و راه‌های مؤثر درمانی این اختلال انجام شده است. در بعضی از توصیفات ابتدایی از مادران بی‌روح (سرد) به عنوان علت یاد شده است که البته مدت زمان درازی است که این فرضیه رد شده است. علاوه بر این، فرضیه نورولوژیکال از علل مختلف (ژنتیک، داخل رحمی، نوروترانس میتر یا اشکالات نوروفیزیولوژی) مطرح شده است. الگوهای تربیت خانوادگی نمی‌تواند علت اوتیسم باشد. هر چند سطح بالای مهارت پدر و مادر در برخورد با بچه می‌تواند پیش‌آگهی را بهبود بخشد.

اگر چه بسیاری از کودکان با فرم شدید ASDS ممکن است در مراحل اولیه تشخیص داده شوند با این وجود فرم خفیف این اختلال در مدارس ابتدایی تشخیص داده می‌شود. در این بچه‌ها عصبانیت به عنوان یک نکته کلیدی تظاهر می‌کند. درخواست اولیاء مدرسه برای ایجاد عادات اجتماعی مناسب و رفتارهای سازگارانه و حساسیت شدید بچه ASDS به تحریکات، مهارت‌های اجتماعی ضعیف و نیاز شدید برای عدم تغییر ممکن است در این بچه‌ها مشکلات زیادی را ایجاد نماید.

علاوه بر این رفتارهای وسواسی- اجباری و رفتارهای طغیان‌گرانه ممکن است از شکایت اولیه باشد.

یک ارزیابی کامل انجام شده بر اساس توصیه‌ها به کودک امکان می‌دهد که احساس راحتی کرده و در محیط آموزشی توان خود را از دست ندهد که اغلب در توانایی کودکان برای یادگیری مهم بوده و توانایی آموختن را برای این بچه‌ها بهبود می‌بخشد.

 

اپیدمیولوژی و معیارهای تشخیصی

تخمین زده می‌شود که 1% از جمعیت می‌تواند یک اختلال اوتیستیک قابل تشخیص داشته باشند. در طی 10سال گذشته تعداد کودکان با ASD به سرعت در حال افزایش می‌باشد که احتمالاً به دلیل افزایش قدرت تشخیص فرم‌های خفیف بیماری و هم چنین احتمالاً به موارد ژنتیک یا علت‌های محیطی مربوط می‌شوند.

شیوع بیماری در پسرها بیشتر است (به جزء بیماری Rett) اما دخترها شدیدتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. از نظر شیوع، سنی و قومی- ملیتی ASD به میزان یکسان بروز می‌نماید.

 

اختلالات ذهنی همراه

تخمین زده می‌شود که بیشتر از 80% از کودکان با اوتیسم، عقب‌ماندگی ذهنی هم داشته باشند. علاوه بر این اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواسی- اجباری و بیش‌فعالی نیز شایع می‌باشند. هم‌چنین اختلالات تیک و علایم سایکوتیک قابل توجه نیز در این بیماران مشهود است. برخی از یافته‌ها نشان داده است که تعدادی از اختلالات کروموزومی با اختلالاتی مانند اوتیستیک همراه می‌باشند. این اختلال هم‌چنین با عفونت‌های ویروسی، فنیل کتونوری و اختلالات تشنجی همراه و مرتبط می‌باشد.

 

 

درمان

تشخیص زودرس و درمان چند بعدی برای دستیابی به نتیجه مطلوب مورد نیاز می‌باشد. مداخله اولیه برای ASDS، آموزش می‌باشد. عامل کلیدی بعدی هدایت و حمایت والدین می‌باشد چون این بیماری کاملاً برای والدین و بستگان گیج کننده می‌باشد. در قانون عمومی در خصوص افراد با ناتوانی در آموزش تصریح شده است که هر بچه، علیرغم ناتوانی‌اش استحقاق آن را دارد که آموزش عمومی رایگان و مناسب در یک محیط محدود را دریافت نماید. برای کودکان واجد شرایط سرویس آموزش عمومی از سن3سالگی اجباری است.

عناصر کلیدی در خدمات اولیه عبارتند از:

1) آموزش به کودک برای توجه کردن به سایرین، پیروی از دیگران، استفاده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، بازی و برخورد اجتماعی

2) ایجاد یک محیط یادگیری که حمایت خوبی از نیازهای آموزشی بچه‌ها را داشته و مستلزم آموزش سیستماتیک مهارت‌ها به‌صورت انفرادی توسط پرسنل آموزش دیده باشد

3) وجود یک برنامه قابل پیش‌بینی و معمولی 

4) ارایه یک شیوه عملی و کارآمد برای مشکلات رفتاری

5) ارایه یک برنامه متفکرانه برای عبور از کلاس‌های پیش دبستانی و کودکستان

6) خانواده و بستگان را درگیر کند

درمان چند تخصصی (معلم‌ها، ارایه دهندگان مراقبت‌های سلامت روان، ارایه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، طب فیزیکی و خانواده) و چند بعدی باشد (بهره‌گیری از راه‌های مختلف برای رسیدن به اهداف ویژه در زمینه ناتوانی‌ها نظیر مشکلات اجتماعی، شناختی، موتور حرکتی و آموزشی).

نکات کلیدی

علیرغم توجه قابل ملاحظه در نشریات، هیچ مدرکی برای ارتباط دادن بین واکسن اوریون، سرخک و سرخجه (MMR) با اوتیسم وجود ندارد. به دلیل شدید بودن و مزمن بودن بیماری تعداد زیادی از درمان‌های ثابت نشده مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری از خانواده‌ها درباره آن پرسش می‌کنند. این درمان‌ها شامل حمایت‌های تغذیه‌ای، حذف غذاهایی که حساسیت غذایی به وجود می‌آورند، تزریق ایمونوگلوبولین، سکرتین، تسهیل ارتباطات می‌باشند.

حمایت‌های تجربی برای همه این درمان‌ها و آموزش خانواده‌ها درباره جزئیات این درمان‌ها وجود ندارد و تحقیق یکی از جنبه‌های مهم درمانی است.

 

منابع

1. Stubbe. D. Child and Addescent Psychiatry a Practical Guide. Lippincott. Williams & Wilkins 2007.

 

تهیه و تنظیم: منظر رئیس پور: کارشناس پرستاری