پرستار امروز

بانک و مرجع مقالات فارسی

ارتقاء سلامت نوجوانان در خانواده
ساعت ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٢٥ 

ارتقاء سلامت نوجوانان در خانواده

 


پرستار امروز. نوجوان و خانواده

مقدمه

ارتقاء رشد و تکامل در دوره نوجوانی

دوره نوجوانی مرحله انتقال از کودکی به بزرگسالی است که تغییر عمیق در ابعاد بیولوژیک، عقلانی، روانی اجتماعی رخ می‌دهد. در این مرحله فرد به بلوغ جسمی و جنسی می‌رسد. در این  مرحله فرد توانایی استدلال و تصمیم‌گیری در مورد تحصیل و آموزش را به دست آورده تا بتواند حرفه آینده را انتخاب نماید. مرحله نوجوانی شامل سه مرحله اساسی است.

1. ابتدای نوجوانی 14-11 سالگی

2. اواسط نوجوانی 17- 15 سالگی

3. انتهای نوجوانی 20- 18سالگی

در اوایل نوجوانی به طور عمده تغییرات بلوغ و پاسخ نسبت به این تغییرات بروز می‌نماید. اواسط نوجوانی گرایش به طرف همسالان، اشتغال فکری با موزیک، پوشاک، ظاهر، زبان و رفتار است. انتهای نوجوانی انتقال به زندگی بزرگسالی و گرفتن نقش‌های کاری فرد بالغ و پیدایش ارتباطات بزرگسالی است.

 

جهت مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 


 

درک نوجوان از خویشتن

وقتی شخصی به سن نوجوانی می‌رسد قادر به توصیف خود به شکل انتزاعی است. در مقایسه با کودکان، نوجوانان اغلب از بعد روانشناسی با تمرکز به مشخصات فردی و بین فردی، اعتقادات و وضعیت عاطفی به توصیف خویش می‎پردازند. توانایی تفکر در مورد افکار و عواطف می‌تواند منجر به خود جذبی افراطی شود. خود جذبی افراطی دارای دو مشخصه اصلی می‌باشد که شامل غرور بی‌جا و نیز تصور این که همه افراد به رفتار آن‌ها توجه دارند می‌باشد.

 

تکامل روانی- اجتماعی. نیروهای اجتماعی نقش مهمی در تشکیل حس خویشتن نوجوان دارند. اریکسون معتقد است که کلید دسترسی به هویت در گرو تعامل با دیگران است. افرادی که با شخص جوان ارتباط دارند، به عنوان آینه‌هایی هستند که به نوجوان نشان می‌دهند که کیست و چه کسی می‌تواند باشد. هم چنین در زمان تشکیل هویت، نوجوانان از دیگران یاد می‌گیرند چه چیزی بایستی انجام دهند و چه چیزی نبایستی انجام دهند.

تکامل خود مختاری. افراد معمولاً خود مختاری عاطفی را در بدو نوجوانی شروع کرده یعنی استقلال عاطفی از والدین پیدا کرده ولی از دوستان کمتر جدا می‌شوند. خود مختاری عاطفی به شکل‌های مختلف نشان داده می‌شود. نوجوانان بزرگ‌تر وقتی نگران یا ناراحت هستند به والدین خود پناه نمی‌برند. آنها برخلاف نظر قبلی که تصور می‌کردند والدین قادر مطلق و دانا می‌باشند، اکنون این نظر را ندارند. اغلب دارای انرژی زیاد عاطفی هستند که صرف ارتباطات خارج از خانواده خود می‌کنند.

 

کار

برای اکثریت افراد نوجوان در ممالک پیشرفته محل کار یا میکروسیستم وجود دارد. اشتغال در این گروه سنی، سبب تلف شدن وقت بیشتر شده در حدی که از فعالیت‌های دیگر که می‌توانست در تکامل هویت وی کمک کننده باشند، باز بمانند. صرف ساعت زیاد کار در این گروه سنی می‌تواند سبب خستگی بیشتر، کاهش علاقه به مدرسه و کاهش شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه مدارس و اخذ نمرات پایین ‌شود.

 

تصورات نوجوان از سلامتی

جهت مؤثر بودن تلاش‌های ارتقاء سلامتی باید نقطه نظارت نوجوان را در ارتباط با مفهوم سلامتی در نظر داشت. علایق و دلواپسی‌ها در ارتباط با سلامتی نوجوان شامل استرس، اضطراب، ارتباط با افراد بالغ و گروه همسال؛ وزن زیاد، آکنه و افسردگی است. به عنوان مثال نوجوان در مراحل ابتدایی که در شرف تغییرات فیزیکی بلوغ می‌باشد اغلب علاقه خاص به موضوعاتی در ارتباط با رشد و تکامل دارد. در اواسط مرحله نوجوانی پرسش و دلواپسی‌ها در ارتباط با پذیرش توسط گروه همسال، ارتباط با دوستان و ظاهر فیزیکی وجود دارد و در مراحل انتهایی بیشتر روی عملکرد مدرسه هم چنین شغل، استخدام، سلامتی عاطفی می‌اندیشد. رفتارهای خطرناک از دیدگاه نوجوان شامل سوء مصرف مواد، فعالیت جنسی، استفاده از وسایل تفریحی و وسیله نقلیه است.

 

غربالگری سلامتی نوجوان

یکی از روش‌هایی که برای ارتقاء سلامتی توسط پرستاران و سایر پرسنل حرفه‌ای در عرصه مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند غربالگری سلامتی است. از طریق اطلاعات اخذ شده در مصاحبه غربالگری سلامتی هر دو بعد یعنی ابعاد مثبت و ابعاد منفی (تهدید کننده بهداشت و سلامتی) را می‌توان شناسایی کرد.

 

جریان مصاحبه

پیدایش اعتماد بین نوجوان و کادر بهداشتی یک امر حیاتی برای مصاحبه غربالگری سلامتی می‌باشد. در این‌گونه ارتباط نوجوانان قادر به افشا اطلاعات حساس و شخصی خواهند بود و پرستاران نیز قادر به انتقال اطلاعات، نگرش‌ها یا مهارت‌های ضروری از طریق اقدامات ارتقاء دهنده سلامتی خواهند بود.

 

ایفاء نقش والدینی و سازگاری خانواده

کلید اساسی در سلامتی نوجوانان داشتن خانواده‌ای که از نظر عاطفی حمایت کننده است و به طور مناسب وظایف روزمره را ایفاء می‌کند می‌باشد. از طرف دیگر اختلال عملکرد خانواده می‌تواند یک عامل قوی برای بسیاری از مشکلات نوجوانان از جمله افسردگی، سوء مصرف الکل یا داروهای دیگر، اختلال در مصرف مواد غذایی و نارسایی در مدرسه باشد. والدین حداقل یک بار در اواسط و یک بار نیز در انتهای نوجوانی نیاز به راهنمایی بهداشتی دارند. این‌‎گونه راهنمایی شامل اطلاعاتی در مورد تکامل طبیعی نوجوانان و هم چنین علائم و نشانه‌های نوجوانان آشفته است. والدین ممکن است در نحوه رفتارشان در سازگاری سالم با نوجوان بحث کنند که این بحث شامل برقراری ارتباط آشکار، محدودیت‌های مناسب، کنترل فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی کودک و الگو بودن از نظر رفتارهای ترفیع دهنده سلامتی است. به طور کلی اگر عملکرد نوجوان در مدرسه ارتباطش با همسالان خوب بــوده و قــادر بــه حـل کشمکش با اعضای

 خانواده باشد نیازی به مداخله نیست.

 

تهیه و تنظیم: خدیجه باباجانزاده، کمک بهیار