پرستار امروز

بانک و مرجع مقالات فارسی

اهمالکاری و به تعویق انداختن کارها
ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٢٥ 

اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها

 پرستار امروز. اهمالکاری و تنبلی

مقدمه

آیا تاکنون اتفاق افتاده است که تصمیمی را مدت‌ها پیش گرفته باشد ولی هنوز آن را انجام نداده باشید؟ آیا شما نیز کارهای نیمه تمام بسیاری دارید که قرار است بالاخره روزی آن‌ها را به اتمام برسانید؟ اهمال‌کاری یا همان کار امروز را به فردا واگذار کردن مشکل بسیاری از افراد است که با عذر و بهانه آن را منطقی جلوه داده و عواقب آن را از یاد می‌برند. اهمال‌کاری یعنی به تعویق انداختن کاری که تصمیم به انجام گرفته‌ایم یا مایل به انجام آن هستیم.

 

جهت مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 


 

خصوصیات فرد اهمال‌کار

- از دلیل تراشی دروغین استفاده می‌کند.

- کم حوصله و بی‌تحمل است.

- از کسانی که از او در مورد نحوه گذراندن وقت سؤال می‌کنند ناراحت می‌شود.

- با وجود آگاهی به زیان‌های اهمال‌کاری کارش را به تعویق می‌اندازد.

- از این که اهمال‌کاری می‌کند خود را سرزنش می‌کند.

- از این که کار را به موقع انجام نمی‌دهد ناراحت است. به خود قول می‌دهد که دیگر کارش را به تأخیر نیندازد اما بعد از مدتی باز هم اهمال‌کاری می‌کند.

 

علل اهمال‌کاری

·       ناتوانی در اولویت بخشیدن به کارها

·       گنجاندن وظایفی متعدد در یک ظرف زمانی خاص

·       اضطراب در مورد کاری که باید انجام داد (این حالت موجب می‌شود به جای انجام دادن کار، وقت زیادی را صرف نگرانی کنیم)

·       عدم آگاهی نسبت به آن چه برای انجام کار مورد نظر لازم است

·       احساس غرق شدن در کار

·       نگرانی در خصوص شکست یا دست نیافتن به معیارهای مورد نظر

·       ترس از شکست و پیامدهای احتمالی آن

·       کمال‌گرایی (من باید کارم را به بهترین نحو انجام دهم در غیر این صورت از آن راضی نخواهم بود).

·       احساسات منفی مانند "هرگز کارهایم خوب پیش نمی‌رود".

·       نگرش منفی نسبت به شکست‌های گذشته

·       خسته شدن از انجام کار مورد نظر یا سرکشی از دستور مافوق

·       عدم آموزش روش‌های لازم برای انجام کارها و رویارویی با مشکلات، در خانه یا مدرسه

·       اجتناب از انجام کارهای سخت یا کارهایی که تمایلی به آن‌ها نداریم

·       پایین بودن سطح تحمل و پرتوقعی (همه شرایط باید به نفع من تغییر یابد و هر چه می‌خواهم برایم فراهم شود).

 

 

 

مداخلات درمانی

·    برای شروع کارها می‌توانید از طرح پنج دقیقه‌ای استفاده کنید. با این روش پنج دقیقه روی طرحی که در نظر دارید کار کنید. در پایان این مدت از خودتان بپرسید که آیا باز هم می‌توانید به کارتان ادامه دهید؟

·    استفاده از مدیریت زمان: مدیریت زمان یعنی اداره کردن و کنترل رفتارهای خود به منظور جلوگیری از هدر دادن وقت و انرژی موجود. برای این که بتوانید در مدیریت زمان موفق شوید هدف‌های روشنی برای خود برگزینید و بر حسب اهمیت، آن‌ها را درجه‌بندی کنید و سپس وقتی را برای انجام آن‌ها در نظر بگیرید.

·    جدولی تهیه کنید و در یک طرف آن، امتیازات انجام ندادن آن را یادداشت کنید و به هر کدام امتیاز بدهید سپس امتیازات به دست آمده را با هم مقایسه کنید. اگر مزایای انجام کار بیشتر باشد زمان دقیق شروع کار را مشخص کرده و خود را متعهد به انجام آن نمایید.

·    مثبت فکر کنید، از اهمال‌کاری خود احساس گناه نکنید بلکه به خود بگویید آن را جبران می‌کنم. گاهی اوقات شرمساری از به تعویق انداختن، خود موجب اهمال‌کاری می‌شود.

 

 

 

·    کار را ساده کنید. بدین منظور می‌توان هم کارهای بزرگ را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کرد و هم با یک تقسیم‌بندی زمانی منطقی، زمان‌های کوتاه و محدودی را برای انجام کار مورد نظر انتخاب کنید.

·    هر وقت انجام کاری را به تعویق می‌اندازید آن را در تقویم خود یادداشت کنید تا بدین وسیله آن را در نظر داشته باشید. در صورتی که تعداد دفعات زیاد شد، طبعاً وادار خواهید شد که درصدد درمان برآیید.

·    کار کردن با یک دوست یا همکار که به شما انگیزه بدهد موجب می‌شود که کارها را به موقع انجام دهید چون از سوی او مورد ارزیابی قرار می‌گیرید.

·    کارهای زیادی را به شکل هم زمان بر عهده نگیرید. جسارت نه گفتن را داشته باشید و بگویید که از پس آن‌ها بر نمی‌آیید. مشغولیت‌های زیاد از حد موجب اهمال‌کاری می‌شود.

·    وقتی احساس می‌کنید که نمی‌خواهید کار را ادامه دهید، به جای متوقف ساختن روند کار روشی متفاوت را برای انجام دادن آن امتحان کنید یا به سراغ بخش دیگری از آن کار بروید.

 

تهیه و تنظیم: پروانه صادقیان، کارشناس پرستاری